Artykuł sponsorowany

Jak prawidłowo prowadzić ewidencję VAT?

Jak prawidłowo prowadzić ewidencję VAT?

Rejestrowanie transakcji obciążonych podatkiem VAT wynika wprost z ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazuje ona również na sposób sporządzania ewidencji, rozróżnienie jej charakteru względem podatników czynnych i zwolnionych, oraz wprowadza konieczność przesyłania pliku JPK_VAT każdego miesiąca. W jaki sposób należy prawidłowo wypełniać ewidencję podatkową VAT w każdym z ww. przypadków? Odpowiedź znajdziesz w artykule!

Ewidencja podatku VAT a podatnicy czynni

Każdy przedsiębiorca będący czynnym płatnikiem VAT jest zobowiązany do prowadzenia pełnej ewidencji podatku od towarów i usług. Informacje zawarte w tym dokumencie powinny jednoznacznie umożliwiać przedsiębiorcy dokonanie deklaracji podatkowej, a także informacji podsumowującej. Jak sugeruje Biuro Rachunkowe Zysk w Gorzowie Wielkopolskim, rejestr ten polega na umieszczaniu następujących danych:

  • informacje o przedmiocie i podstawie opodatkowania;

  • wysokość podatku należnego;

  • korekty wysokości kwoty podatku należnego;

  • wysokość podatku naliczonego;

  • korekty wysokości kwoty podatku naliczonego;

  • wysokość należnego podatku zapłaconego do urzędu skarbowego;

  • wysokość kwoty podatku zwróconego z urzędu skarbowego;

  • informacje identyfikujące strony transakcji oraz płatnika podatku VAT.

Poza tym według art. 82 § 1b Ordynacji podatkowej każdy płatnik podatku VAT jest zobowiązany do przesyłania pliku jpk_VAT. Zawiera on informację o prowadzonej ewidencji podatku VAT. Oznacza to, że obowiązkowe jest wykonywanie ewidencji podatkowej w sposób elektroniczny. Plik jpk_VAT musi zostać dostarczony do KAS najpóźniej z dniem 25 miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy deklaracja.

Ewidencja podatkowa VAT a płatnik zwolniony

Co do zasady, zwolnienie z podatku VAT dotyczy przedsiębiorcy, który w poprzednim roku podatkowym wykazał sprzedaż poniżej 200 000 zł. Fakt ten pozwala na prowadzenie uproszczonej ewidencji podatkowej VAT. Określa ona każdy dzień wykonywanej sprzedaży i musi być wprowadzana przed wykonaniem sprzedaży dnia następnego. Przedsiębiorca musi wykonywać taką uproszczoną ewidencję mimo tego, że jest zwolniony ustawowo z odprowadzania podatku należnego. Celem takiej procedury jest kontrolowanie poziomu sprzedaży i nałożenie obowiązku jego zapłaty w momencie przekroczenia 200 000 zł obrotu.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Otrzymałeś cenną poradę z zakresu finansów? Współpraca z ubezpieczycielem była udana? Księgowy we właściwy sposób zatroszczył się o fundusze Twojej firmy? Pośrednik handlowy pomógł Ci rozwinąć biznes? Jesteś zadowolony z obsługi kredytu? W takim razie podziel się swoją opinią z innymi użytkownikami! Twój komentarz pozwoli im znaleźć najlepszą firmę, a nam pomoże rozwinąć katalog przedsiębiorstw. Skorzystaj z w-portfelu.pl!

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.