Otrzymałeś cenną poradę z zakresu finansów? Współpraca z ubezpieczycielem była udana? Księgowy we właściwy sposób zatroszczył się o fundusze Twojej firmy? Pośrednik handlowy pomógł Ci rozwinąć biznes? Jesteś zadowolony z obsługi kredytu? W takim razie podziel się swoją opinią z innymi użytkownikami! Twój komentarz pozwoli im znaleźć najlepszą firmę, a nam pomoże rozwinąć katalog przedsiębiorstw. Skorzystaj z w-portfelu.pl!
Jak prowadzić księgi handlowe w swojej firmie?
Prowadzenie ksiąg handlowych to ważny element funkcjonowania każdej firmy. Przedsiębiorcy mają obowiązek kontrolować swoje finanse oraz raportować wyniki osiągane przez przedsiębiorstwo. Jednak jak samodzielnie prowadzić taką dokumentację lub kiedy warto skorzystać z usług profesjonalistów? W artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania.
Na czym polega prowadzenie firmowych ksiąg handlowych?
Prowadzenie ksiąg handlowych ma na celu dostarczenie rzetelnych informacji o sytuacji finansowej firmy. Zawarte w nich są wszelkie operacje gospodarcze, które mają wpływ na majątek przedsiębiorstwa, a także prawidłowe obliczenie podatku dochodowego. Firmy mają obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami prawa, jednak proces ten może przyjmować różne formy w zależności od potrzeb i możliwości przedsiębiorcy.
Przeczytaj również: Kto jest zobowiązany do prowadzenia ksiąg handlowych?
W Polsce większość małych i średnich przedsiębiorstw korzysta z uproszczonej formy ewidencji finansowej - tzw. księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Spełnia ona wymogi dla podmiotów, których roczny obrót nie przekracza określonego limitu. Natomiast podmioty gospodarcze o wyższych obrotach mają obowiązek prowadzenia pełnej księgowości, co jest związane z koniecznością utrzymania m.in. ewidencji środków trwałych i wyposażenia, dokumentacji kosztów i przychodów oraz ewidencjonowania zobowiązań i należności.
Przeczytaj również: Czym są księgi handlowe i jak się je prowadzi?
Samodzielnie czy z pomocą profesjonalistów - jak prowadzić taką dokumentację?
Decyzja o sposobie prowadzenia ksiąg handlowych może zależeć od wielu czynników, takich jak wielkość przedsiębiorstwa, jego profil działalności, a także wiedza i umiejętności przedsiębiorcy. Prowadzenie ksiąg handlowych samodzielnie może wiązać się z koniecznością zdobycia odpowiedniej wiedzy na temat przepisów prawa podatkowego i rachunkowego, a także nabycia umiejętności korzystania z programów do ewidencji finansowej. Może to być czasochłonne i trudne dla osób bez odpowiedniego doświadczenia zawodowego. Jednak jest to opcja do rozważenia przez małe firmy o niskiej skali działalności, które chcą zaoszczędzić na kosztach związanych z usługami księgowymi.
W przypadku większych przedsiębiorstw, które mają obowiązek prowadzenia pełnej księgowości, warto rozważyć skorzystanie z usług np. profesjonalnej księgowej z Czeladzi. Współpraca z biurem rachunkowym lub zatrudnienie wykwalifikowanego księgowego może przynieść wiele korzyści. Przede wszystkim ułatwia pełne wywiązanie się z obowiązków wobec urzędów skarbowych i innych instytucji, a także umożliwia skupienie się na prowadzeniu działalności gospodarczej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana